We hebben het allemaal veel te druk, natuurlijk, met de actualiteit. Daarom houden velen van ons het verleden maar 'voor gezien'.
In grote delen van ons leven en beleven en ons verhouden tot de zaken, hebben we ons losgedacht, gevochten, geschreven, geprotesteerd van ons verleden. Dat wekt de illusie dat we er vrij van zijn; er los van staan.
Maar dat is geenszins het geval.
Wij staan volop 'op de schouders van'.
Je kunt dus maar beter van tijd tot tijd weer eens (scherp, scherper, zo scherp mogelijk) nalopen wat je mee hebt gekregen. Wat daarvan contrabande of overbodig is, en wat ontbreekt.
Het Bestuur gaat twee jaar vantevoren al een route uit zetten naar het eeuwfeest.
Om zo mogelijk een antwoord te vinden op de vraag waar we met dat indrukwekkende verleden van ons naar toe moeten.
We zijn het oudste deel van de vredesbeweging in Nederland; nou en?
Zijn we ook het meest imposante?
Zo nee, waarom niet?
Tot wie richten we onze jubileumboodschap?
Wat doen we om de komende 100 jaar anders-dan-achterhaald-onmogelijk over te komen in de media? En bij de kerken?
En het is zeer goed gezien dat het Bestuur aangehaakt is bij de beweging 'Veiligheid, hoe dan'. Dat project zal de komende 100 jaar wel onze marsroute bepalen.
De actualiteit van de onveiligheid van Oekraïne onderstreept maar weer eens hoe urgent dat is.
Geheel op mijn eigen verantwoordelijkheid sluit ik af met de gedachte dat daar nog wel 100 jaar voor nodig is.
Als het eerder af is, hoort u dat meteen.
Blijf in de buurt. Doe mee. (jan anne bos)
(Naar een van de oprichters van Kerk en Vrede ds Hugenholz werd een straat in Ammerstol vernoemd.)
De foto's zijn genomen op de dag van de aankomst. 10 juli 2009. Met de benodigde Russische handtekeningen.
Klap in
In het archief van Kerk en Vrede zit een map met stukken over het verbod van de vereniging en de inbeslagname van geld en goederen aan het begin van de oorlog. Dat gold zowel het secretariaat in Ammerstol (bij ds. Hugenholtz thuis, zie de foto) als de tientallen lokale afdelingen. Opvallend is de gedetailleerdheid: de secretaris ontving uitvoerige vragenlijsten over vereniging en blad, en bij de inbeslagname werd nauwkeurig genoteerd wat er meegenomen werd. Daarover vinden ook nog briefwisselingen plaats. Duitse ‘Gründlichkeit’ is je eerste gedachte, tot je je realiseert dat er in al die stukken geen Duits of Duitser voorkomt: alles is gesteld in perfect Nederlands en de uitvoerders van het beleid van de bezetter zijn allemaal Nederlanders. Hugenholtz doet hiervan na de oorlog verslag (ook dat verslag ligt in het archief). Op donderdagmorgen 20 maart 1941 kreeg hij een telefoontje van de drukker van het blad, de heer Schermer uit Bolsward, die vertelde dat hij die morgen ‘de heren’ op bezoek had gehad. Meer kon hij uit veiligheidsoverwegingen niet zeggen, maar Hugenholtz wist genoeg en verborg direct belangrijke documenten. Om 11 uur kreeg hij bezoek van enkele Nederlanders, onder wie Mr. Brouwers, advocaat uit Rotterdam, die als liquidateur was aangesteld en die hem zei dat hij alle werk voor de vereniging moest staken, het geld afdragen en het kantoor sluiten; dat werd vervolgens verzegeld.
Op 13 mei kwamen ze terug, met een vrachtwagen waarin de inventaris van het kantoor werd afgevoerd naar Den Haag. Mr. Brouwers vertelde bij die gelegenheid dat de aanleiding van de liquidatie de bestrijding door Kerk en Vrede van het nationaal-socialisme was. Hij noemde speciaal ds.Buskes. Hugenholtz schrijft: ‘Deze had inderdaad in een artikel “Succes is zegen” (Kerk en Vrede, 31 aug. 1940) een scherpe kritiek gegeven op een uitlating van ir. Mussert. Deze had namelijk gezegd dat men in het succes van Hitler duidelijk de “werkzaamheid van een hogere macht” kon zien. Ds.Buskes had daarop geantwoord dat men hetzelfde van Stalin zou kunnen zeggen. “Indien succes zegen betekent, zijn de overwinningen van het Russische Communisme evenzeer het werk van God als die van het Duitse Nationaal-Socialisme”…. (…) Toen de heren druk bezig waren mijn kantoor leeg
te halen, zag ik nog kans enkele, ook voor anderen, zeer bezwarende papieren ongemerkt te doen verdwijnen. Tot slot heb ik Mr. Brouwers (…) gezegd dat hij wel moest begrijpen, dat het weghalen van onze bezittingen ons niet deren kon, daar immers beginselen en ideeën onvervreemdbaar zijn. Hij keek mij toen nogal verbijsterd aan en zeide niets.” De lijsten van de inbeslagname kwamen ná de oorlog van pas, toen Het Nederlandse Beheersinstituut, afdeling Bijzondere Beheren, tot teruggave van de gevorderde gelden overging. De eerste brief daarover ontving Kerk en Vrede in 1947, en uiteindelijk werd (na een eerder voorschot) 71,86% van het bedrag uitgekeerd. Dat was in 1960.
Tot slot: Hugenholtz komt ook voor in het bijzondere boek "Rosa. Een familie in oorlogstijd" van Rosita Steenbeek. De Rosa in dit boek, de grootmoeder van Steenbeek, was de schoonzus van Hugenholz.
auteur: Greetje Witte-Rang.
Klap inDe oorlog in Soedan duurt al meer dan twee jaar en heeft meer dan 150.000 burgers het leven gekost.
Onderzoek laat zien dat Europese wapens de gruwelijke oorlog in Soedan voeden.
Wij eisen dat de Nederlandse regering in Europa werk maakt van de volgende acties:
- Strengere wapenexportcontrole, zodat Europese wapens niet meer bij strijdende partijen in Soedan terecht komen
- Bevriezing van Europese wapenexport naar landen die doorvoeren naar Soedan
- Inzet voor een volledig VN-wapenembargo tegen Soedan
- Ondersteunen van internationaal onderzoek (o.a. Internationaal Strafhof) en vervolging van alle verantwoordelijken voor oorlogsmisdaden in Soedan
Lees verder
Nadav Shofet, lid van het nationale leiderschap van Standing Together schrijft ons:
"Ik tril van woede en shock terwijl ik dit schrijf. Vanmorgen hebben gewapende kolonisten in de Westelijke Jordaanoever ons, activisten van Standing Together en onze partners Rabbis for Human Rights, aangevallen terwijl we Palestijnen hielpen met het oogsten van hun olijven in het dorp Qarawat Bani Hassan. De kolonisten lieten een drone rechtstreeks op een activiste vliegen en verwondden haar, waarna ze met scherp in de lucht schoten en dreigden ons neer te schieten toen ze de drone kwamen pakken. Het gevoel dat je leven wordt bedreigd, is moeilijk onder woorden te brengen.
Het is belangrijk om te begrijpen dat deze terreur, gesteund door het leger en de staat, elke dag plaatsvindt op de Westelijke Jordaanoever. Kolonisten die huizen en auto's in brand steken, mensen vermoorden zonder daarvoor verantwoording af te leggen, en dieren mishandelen en stelen, is voor Palestijnen aan de orde van de dag. Tijdens het olijfoogstseizoen is het voor kolonisten bijzonder gemakkelijk om Palestijnen te terroriseren, omdat ze weten waar ze urenlang zullen zijn.
Met alle angst die we vandaag hebben ervaren, weet ik dat de aanwezigheid van honderden Joodse en Palestijnse activisten tijdens de oogst van cruciaal belang is. Als we niet in Qarawat Bani Hassan waren om solidair te zijn met de Palestijnen, zouden zij alleen voor deze terreur staan. Daarom is onze Solidarity Guard, ons initiatief voor beschermende aanwezigheid dat tussen Palestijnen en gewelddadige kolonisten in de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem staat, van cruciaal belang...
De Solidarity Guard is niet alleen belangrijk om Palestijnen ter plaatse te helpen, het is ook een manier om een gezamenlijke Joods-Palestijnse strijd tegen de bezetting en het geweld op te bouwen, honderden mensen in onze samenleving te mobiliseren en te laten zien hoe een gezamenlijke strijd voor het leven eruit kan zien.
Nu is het moment om deze strijd uit te breiden en onze hele samenleving te mobiliseren totdat we een einde maken aan de bezetting en echte vrede tussen Israël en Palestina bereiken."
Over de verkiezingen... waar moet je op stemmen?
Voor wie er nog niet genoeg over heeft gelezen of gehoord en nog twijfelt, kijk hier op de Stemwijzer van Pais met een duidelijk onderscheid tussen negatieve en positieve vrede (Galtung).
"Positieve vrede is de aanwezigheid van rechtvaardigheid en solidariteit. Op die gedachte is Vredesaccenten gebaseerd, de stemwijzer van Vredesbeweging Pais."
Lees verder
Spreker: Jan Pronk
Onderwerp: Wat staat Europa te doen?
Een prangende vraag in een tijd met toenemende
bewapening in Europa en de ontwikkelingen in Gaza.
Plaats: Kogerkerk, Kerkstraat 14, 1541 HA Koog aan de Zaan
Datum: zondag 16 november 2025. Aanvang: 15.00 uur, kerk open vanaf 14.30 uur.
Toegang gratis, na afloop collecte ter bestrijding van de onkosten.
Op zaterdag 22 november van 11:00-14:00 uur in De Amershof, Snouckaertlaan 11, Amersfoort.
Organisatie: NVMP-Artsen voor vrede.
Lees verderVan de website https://www.stopdeoorlogamsterdam.nl/
Wij organiseren ons protest tegen het voortduren van de oorlog in Oekraïne en de groeiende wapenwedloop elke 24e van de maand, om 18.00 uur bij het Lieverdje op het Spui, als protest tegen de Russische overval op Oekraïne op 24 februari 2022.
Nu al voor de 83e keer...