27 september 2015

2e zondag van de herfst 27 september 2015

De vredesweek hangt nog over het dorp. Wat is blijven liggen of uit de weg gegaan?
Kerk en Vrede lanceerde een pleidooi dat de kerken die zo stil zijn over vredesthema's de laatste tijd, met antwoorden komen. "Werken aan Rechtvaardige vrede" is de titel van een flistend magazine. 

numeri 11:24-29

70 oudsten betekenen een zekere democratisering van de leiding. Het is zo'n beetje de eerste vermelding van Profeet; maar het is blijkbaar niet van nu aan een extra bestuurslaag. 
Er staan een paar onbegrepen zaken in het verhaal. Of je daar op in moet gaan is de vraag.
Het is onduidelijk waarom Eldad en Medad niet naar de samenkomst waren gekomen. Ze kunnen moeilijk 'wel iets beters te doen gehad hebben'. 
Je kunt je afvragen wat Mozes miste, nadat er van zijn Geest afgenomen was. Houden we het op  een primitieve vertelwijze? Is het 'delen waar je zelf niet minder van word? '

markus 9:38-50

Genezing buiten het centrum van de Jezus' beweging.
Was er in de eerste lezing sprake van Gods (heilige) Geest, - hier lezen we van onheilige geesten. 
Johannes vindt het niet kunnen; hij formuleert een beetje mal: 'omdat die man ons niet volgde' (NBG51) of 'omdat hij zich niet bij ons wilde aansluiten'(NBV). Maar Jezus vindt het prachtig. Hij zou Mozes kunnen bijvallen: "Waren ze allemaal maar zo".

Verkondiging

Wordt het een preek over 'ja maar alles kan toch maar niet, waar blijf je dan!'  Over een autoriteit die de kwaliteit controleert, echt van fout onderscheidt? 
Willen we het daar nog wel over hebben? Over die strenge bezweringen tegen 'verleiders'. Die sectarisch aandoende hang naar zuiverheid? Zoals in "Knielen op een bed violen?"

Als je het opneemt voor 'en bewaar (de) vrede onder elkaar' gaat het al gauw over de goede sfeer in de gemeente. Persoonlijke verhoudingen. 
En als je als invalshoek kiest genezing, het ontzenuwen van boze geesten, kan het ook gaan over ons syteem van ziekte en zorg, hoe dat recht en heil dient of niet. Maar een aandachtsveld kan ook zijn: de zieke samenleving. Je kunt niet alles tegelijk. Afwisseling is zinvol.

 

De schilderijen slaan op degaven van de Geest.